Wednesday, November 08, 2006

Tips membina otot.



Image hosting by Imageshack.us




Kebetulan pulak, memang pakcik nak upload entry nih, pastu pagi tadi kat opis ada yg bertanya soal permakanan dan last week pakcik dapat e-mail dari pembaca blog yang suruh pakcik up-load pasal diet yang pakcik amalkan nih nih…


O.klah, camni, kita kena kenal pastikan goal (sasaran) kenapa kita berdiet?
Diet bukanya kita kena berlapar , sebaliknya kawalan pemakanan yang sihat dan terkawal.


Diet untuk orang yang nak gain muscle mcm pakcik ngan yang nak maintain fit dan tone, atau nak burn fat memang berbeza…meh pakcik kongsi tips pemakanan yang pakcik amalkan..



Muscle nih terdiri dari sel-sel hidup yang jumlahnya tidak boleh bertambah, otot yang besar disebabkan pembesaran saiz sel otot, bukanya pertambahan bilangan sel otot.



Waktu ke GYM:
Jangan pegi GYM setiap hari, memadai 3-4 kali seminggu. Otot akan terus mengecil apabila tidak mempunyai rehat secukupnya untuk proses recovery. Otot akan menjadi lemah dan tiada tindak balas.



Work out :
Masa work out bahagian otot yang nak dibesarkan tu kenalah “dikoyakan’ : bila rasa otot tu sakit , berhenti workout bila otot-otot tu rasa weak.


Pemakanan :
Makan makanan yang membantu perkembangan saiz sel otot, protein, carbs, dan fat (ada fat yang bagus untuk otot).

Lemak yang bagus (essentials fat acid ) omega 3 dan omega 6

Omega 3 : Minyak bijiran, walnuts, flax meal, ikan salmon, mackerel, herring, trout, albacore tuna, sardines, scallops, halibut, snapper, peanuts, avocados, olives.

Omega 6 : safflower oil, sunflowers, corn oil, sesame oil, evening primrose oil, wheat germ, soybeans, walnuts, eggs, meat, poultry, grains, peanuts.

Dapatakan sarapan pagi yang betul-betul berkualiti untuk tenaga sepanjang hari, sebab pakcik gi GYM waktu malam, pakcik akan pastikan pakcik mempunyai tenaga secukupnya sebelum ke gym.





Rehat :

Saiz otot akan membesar semasa pembaik pulih sel otot yang tercedera , dengan syarat bekalan protein yang betul2 cukup semasa proses ini berlaku. Proses pembaik pulih hanya berlaku semasa kita berehat iaitu semasa tidur.Pastikan tidur 6-8 jam setiap hari.
(amik supplement untuk memastikan bekalan protein yang cukup)

Makan 6 kali sehari dalam jumlah yang kecil dan air kosong yang banyak, lagi kita berlapar lagi mudah lemak terkumpul.





Kesimpulanya:

1-Workout dengan betul
2-Makan secukupnya
3-Supplement yang lengkap dan bagus.
4-Rehat (tido) yang betul2 cukup!
5-Jangan makan manufactured foods! Makanan makanan yang paling minimum diproses untuk mengekalkan zatnya.

5 Comments:

At 9:31 PM, Blogger iRw@N said...

Aku suka entry ni.. mcm tahu2 je aku memerlukan info2 nih.. Baru tadi Kevin Zahri reply email aku pasal benda2 nih.. Aku tgh bermotivasi utk ke gym semula setelah berkubur sekian lama.. haha.. Sila tunjuk ajar ku sifu~ (ikut nada lagu Mentor)

Pakcik.. Any suggestion on suppliment? FYI in my club gym x de trainer or even senior yg btl2 work out.. huhuh. Sedih~

 
At 4:47 PM, Blogger wahdi said...

Wah, dpt replied msg dari kevin githoooooo..hehehe,

Boleh aje Wan, yg penting disiplin dan komitmen!

Pastu pasal supplements,
utk dapat lean muscle, pakcik makan Hydroxycut, utk protien, pakcik minum Muscletech punya..

nanti pakcik up load kat next entry, tunguuuu!

 
At 9:03 PM, Blogger iRw@N said...

Akan ku tungguu~~
hihihi...

 
At 4:30 PM, Anonymous Anonymous said...

Susah gak sbb den yg boroi nie pun dah ramai peminat..kalau badan workout..lagi ler susah mem nak tido mlm..he.he..he..

 
At 5:58 PM, Blogger wahdi said...

ahahaa, kalau set2 org dah kawin + workout, habislah Mem tak bagi hang kuar umah :D

 

Post a Comment

<< Home